News Flash:

Ecartamentul standard al cailor ferate din SUA

9 Iunie 2014
779 Vizualizari | 0 Comentarii
cale ferata
 Ecartamentul standard al cailor ferate din Statele Unite este de 143.5. Este un numar foarte ciudat.

   De ce se foloseste acest ecartament? Pentru ca asa se construiau in Anglia, si primele cai ferate din SUA au fost facute de englezi expatriati.

   De ce construiau englezii asa? Pentru ca primele cai ferate au fost
facute de oamenii care construisera tramvaiele premergatoare trenului si acesta era ecartamenul folosit de ei. De ce il foloseau? Atunci cind au
inceput sa faca tramvaiele au folosit aceleasi scule si sabloane pe care le foloseau pentru a construi trasuri -- iar acestea aveau aceasta spatiere a
rotilor. De ce trasurile aveau nevoie de aceasta distanta intre roti? Ei bine, daca ar fi incercat sa foloseasca orice alta spatiere, rotile s-ar fi rupt in
cele din urma pe vreunul din vechile drumuri din Anglia, pentru ca aceasta era departarea dintre santurile sapate de alte roti de-a lungul timpului.
   Cine construise aceste drumuri? Primele drumuri ce acopereau mari distante in Europa (si in Anglia) au fost construite de Roma Imperiala, pentru legiunile
ei. Multe drumuri au fost folosite de atunci pina in ziua de azi. Iar carele de lupta romane au sapat primele santuri in ele, iar dupa aceea toata lumea
si-a potrivit rotile dupa ele, ca sa nu riste sa si le strice. De vreme ce carele de lupta erau facute de romani (sau la comanda lor) erau toate la fel in
privinta standardelor. Ecartamentul cailor ferate din Statele Unite de 143.5cm deriva din specificatiile originale pentru carele de lupta romane. Birocratia
este nemuritoare.

   Astfel ca, daca vreodata va intilniti cu cine stie ce specificatii stranii si va intrebati "de unde curu calului le-au scos astia?"
este perfect posibil sa fie o intrebare corecta, pentru ca, de exemplu, carele de lupta romane erau facute astfel incit latimea lor sa fie cit fundurile
celor doi cai. Astfel am gasit raspunsul la intrebarea de la care am pornit initial. Si acum partea interesanta. Cind privim naveta spatiala pe platforma
ei de lansare, vedem doua rachete auxiliare atasate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt "Solid Rocket Boosters" -- SRB. SRB-urile sunt facute
de Thiokol la fabrica din Utah. Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut sa le faca mai mari in diametru, dar ele trebuiau transportate cu trenul de
la fabrica pina la locul de lansare. Calea ferata trece printr-un tunel in munti.

   SRB-urile trebuiau sa incapa in tunel. Tunelul este facut pe masura caii
ferate, care este la rindul ei cam cit dosurile a doi cai. Astfel ca, una din trasaturile esentiale a propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din
ziua de azi a fost determinata acum mai mult de doua mii de ani, de latimea unui dos de cal.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

cailor ferate statele unite anglia romane solid rocket srb cai
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Fun.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1622 (s) | 25 queries | Mysql time :0.026593 (s)