News Flash:

Renault 8 Gordini: precursorul celebrei Dacia 1100 si cateva fotografii de colectie - GALERIE FOTO

19 Februarie 2014
3751 Vizualizari | 0 Comentarii

Pentru multi dintre noi, Renault 8 este doar precursorul celebrei Dacia 1100. Insa acum 50 de ani, Gordini realiza o versiune speciala a acestui model care avea sa intre direct in istorie.

Renault 8 Gordini pare o Dacie 1100 care a luat steroizi. Adevarul nu e departe. Renault 8 Gordini este un fel de predecesor al actualelor hot hatch-uri Renault, cele ce poarta cu mandrie sigla Renault Sport. Pentru a ne aduce aminte de Renault 8 Gordini si de ce a insemnat el, trebuie sa calatorim in trecut exact 50 de ani. Pentru ca in 1964 se nastea acest automobil sportiv accesibil intr-o epoca cand motorul spate si tractiunea spate nu era o solutie aleasa doar de Porsche.

Amedeo Gordini

Amedee Gordini

Vrajitorul care a dat acest nume multor modele sport Renault este de fapt un italian. Gordini s-a nascut in Bazzano, un oras in apropiere de Bologna, in 1899. Inca din copilarie a devenit fascinat de masini si de cursele auto. In adolescenta a lucrat ca mecanic pentru Alfieri Maserati, unul dintre cei cinci frati ai familiei Maserati, iar dupa primul Razboi Mondial s-a casatorit si s-a stabilit la Paris, in Franta. Numele sau a devenit Amedee Gordini, acesta fiind numele sub care urmau sa il cunoasca francezii. S-a dedicat curselor auto si a inceput sa piloteze modele Fiat la cursele de Grand Prix si la cele 24 de ore de la Le Mans. Era un fan declarat al modelului Fiat Balilla din 1932, iar in 1934 se asocia cu Henri Pigozzi, reprezentatul Fiat in Franta, care asambla modele italiene in Hexagon. Din acest business urma sa se nasca, de altfel, marca Simca, una cu o poveste foarte interesanta care va fi analizata de Automarket intr-un material dedicat pe site. Gordini s-a ocupat de divizia sportiva Simca si avea un talent natural de a imbunatati performantele fara insa a cheltui o avere pe modificari. Acest talent avea sa-i aduca porecla "Le sorcier de la mechanique" adica Vrajitorul Mecanicii.

Gordini a pregatit multe masini de curse, iar unele dintre acestea au fost pilotate chiar el. Dupa razboi, Gordini intra in probleme financiare, rupand asocierea cu Simca si formandu-si propria companie. Salvarea a venit in 1956 de la Renault. Constructorul francez l-a angajat pe Gordini, iar el avea sa-si puna amprenta pe cateva modele emblematice ale producatorului de automobile din Hexagon. Prima cerere din partea celor de la Renault a fost imbunatatirea cutiilor de viteze. Gordini reuseste sa isi impresioneze sefii si primeste misiunea de a imbunatati si motorul modelului Dauphine.

Renault si Gordini

Renault Dauphine

In 1 ianuarie 1957, Gordini si Renault semneaza un acord pentru constructia a 10.000 de exemplare ale modelului Dauphine Gordini. Modelul este lansat in octombrie si devine un succes imediat. Vizual, un Dauphine Gordini era identic cu un Dauphine normal, dar sub capota vrajitorul Amedee a modificat elemente ale motorului pentru un plus de performanta. Modificari care puteau fi facute usor, fara a scoate masina de pe banda de montaj normala.

R8 Gordini

Renault 8 Gordini

Apoi a venit randul modelului Renault 8. Asa cum orice pasionat auto stie, Renault 8 este primul model fabricat sub licenta la noi in tara, unde a devenit Dacia 1100. La fal ca si Dauphine, Renault 8 folosea solutia motor spate-tractiune spate. Versiunea imbunatatita de Gordini avea sa fie lansata in 1964, iar performantele erau impresionante pentru pretul cerut. Un R8 Gordini putea atinge o viteza maxima de 170 km/ora, iar primul kilometru era parcurs in 33 de secunde. Raportul pret/performante era imbatabil, iar pentru a atrage priviriile Gordini-urile erau vopsite in culoarea Bleu France 418, asezonata cu doua dungi albe pe capota. In primul an aveau sa fie asamblate si vandute 2.600 de exemplare, Gordini-ul 8 devenind repede un automobil simbolic in Franta si Europa. Pentru multi era primul gust al unei masini cu performante peste medie care sa nu coste o avere. Un adevarat predecesor al unui Renault Twingo sau Clio RS din ziua de azi.

Ca sa ne facem o idee despre ce oferea un model Gordini, trebuie spus ca un Renault 8 normal era animat de un motor de 956 cmc ce dezvolta 44 CP. Renault a oferit ceva mai tarziu modelul 8 Major, care folosea motorul de 1.108 cmc, iar puterea crestea la 50 CP. Dupa ce vrajitorul Gordini a modificat motorul lui R8, rezultatul a fost de 95 CP pentru aceiasi cilindree. O putere aproape dubla obtinuta prin adoptarea de carburatoare dublucorp Solex si prin alte modificari de substanta. Iar pentru un feeling cat mai sportiv, Gordini a ales o cutie manuala cu patru trepte cu rapoarte etajate scurt, amortizoare duble pe puntea spate si arcuri ceva mai tari. Acest prim R8 Gordini (R1134) se deosebea de un R8 Major prin farurile de dimensiuni mai mari (200 mm). Un Renault 8 Gordini costa la lansare 11.500 franci.

In 1967, Renault avea sa aduca un facelift modelului R8 Gordini (R1135). Cilindreea motorului a fost crescuta la 1.255 cmc, iar puterea era acum de 110 CP la 6.750 rpm. Cutia de viteze avea cinci trepte, iar masina avea un rezervor suplimentar de 26 litri in fata. Vizual, R8 Gordini primea a doua pereche de faruri rotunde, ceea ce ii dadea look-ul inconfundabil alaturi de culoarea albastra si dungile albe.

Renault 12 Gordini

Vrajitorul Amedee avea sa-si mai puna amprenta asupra modelului R12, la fel de celebru ca si R8, iar apoi numele a mai folosit si pentru futuristul Renault 17, desi Amedee Gordini nu a fost implicat in dezvoltarea acestui model. In anii '80 a existat si un Renault 5 Gordini, dar apoi numele nu a mai fost folosit, desi compania sa a fost integrata in ceea ce ulterior a devenit Renault Sport. Renault avea sa reinvie celebrul nume si culoarea albastra in 2009, cand a lansat o versiune Gordini a modelului Twingo.

Sursa: automarket.ro

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

Galerie Foto

renault6
renault 8 dacia 1100 gordini versiune speciala steroizi hot hatch
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Fun.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1590 (s) | 25 queries | Mysql time :0.018798 (s)